Pri cestovaní so psom platí veľa rôznych pravidiel a obmedzení, ktoré by som Vám chcela v tomto článku trochu viac priblížiť. Jedná sa o prepravu bežných psov, nie vodiacich (služobných atď.), tie majú samozrejme iné podmienky a budem hovoriť najmä o preprave v rámci SR/ČR.

Samozrejmosťou je povinnosť mať platné očkovania, pas a prípadne iné potvrdenia od veterinára – odčervenie a pod. Detaily a podmienky je nutné zistiť si v rámci každej krajiny, do ktorej sa chystáte samostatne, pretože sa to líši. V niektorých krajinách je po príchode nutná karanténa, do niektorých Vám vôbec vstup so psom nepovolia, takže je to naozaj individuálne.

 

AUTO

Vo väčšine EU platí to čo v SR/ČR - pes musí byť zabezpečený tak, aby pri nehode neohrozil seba, bezpečnosť premávky, vodiča ani posádku vozidla. Čiže buď by mal byť v klietke (kenele) na zadných sedadlách/v kufri (ale je potrebné ju dobre zaistiť pre prípad nárazu), alebo na postroji pripnutom do bezpečnostného pásu na zadných sedadlách/v kufri. Je možnosť mať aj mrežu (sieť) oddeľujúcu kufor od zvyšku auta, ale v niektorých krajinách to nemusí byť postačujúce, takže na toto by som sa osobne nespoliehala.

 

Pre úplnosť uvediem, ako prepravu vníma slovenský zákon:

Zákon o cestnej premávke (§ 51 - Preprava nákladu (3)) - Pri preprave živých zvierat nesmie byť ohrozená bezpečnosť vodiča a prepravovaných osôb, bezpečnosť prepravovaných zvierat, ani bezpečnosť cestnej premávky.

(koho by to zaujímalo, český zákon je veľmi podobný: O preprave zvierat sa hovorí v zákone č. 361/2000 Sb. v hlave II, paragrafe 5 s názvom „Povinnosti řidiče"

Řidič je povinen

  1. i) zajistit bezpečnost přepravované osoby nebo zvířete a bezpečnou přepravu nákladu,
  2. j) zabezpečit přepravované zvíře tak, aby neohrozilo řidiče a přepravované osoby)

 

Čiže ako je vidieť, v zákone sa neuvádza, ako presne má byť zviera zabezpečené, ale po skúsenostiach s policajtmi je jasné, že pokiaľ bude pes v aute „na voľno", pokuta vás neminie. A pokiaľ by ste sa stali účastníkom nehody, nemusím hádam vysvetľovať, ako letia pri náraze nezabezpečené veci von z auta (často predným sklom).

 

VLAK (SR, ČR)

Vo všetkých prostriedkoch hromadnej dopravy (vlak nevynímajúc), musí mať pes v prípade, že je „na voľno" tzn. nie v prepravke/kenele/klietke, košík (náhubok) a vodítko. Vtedy sa za neho platí cestovné. V rámci ČR podľa počtu km (od 15 Kč do 50 Kč), v rámci SR sa platí polovičný lístok z ceny normálneho (okrem IC – tí majú vyšší cenník).

Pokiaľ je pes v prepravke/kenele/klietke, cestovné sa neplatí (v ČR sú rozmery prepravky max 90 x 60 x 40 cm). V SR obmedzenie nie je, ale ak ju budete mať väčšiu, budú sa na vás škaredo pozerať všetci spolucestujúci aj sprievodca )

Všeobecne platí (pre ČD a ŽSSK), že psi môžu cestovať vo vozňoch 2. triedy, ale do lôžkových, reštauračných a do vozňov 1. triedy vstup povolený nemajú.

Detailnejšie informácie nájdete tu a tu.

Pokiaľ by ste chceli cestovať s iným prepravcom ako ČD a ŽSSK, je potrebné si naštudovať ich podmienky. Napr. Regiojet má možnosť prepravy psa na linkách RJ len v prepravke, prípadne na linke R8 za 30 Kč aj „na voľno“ v 2.tr. Viac info tu: regiojet cz resp. tu: regiojet sk

Tip: Čo sa týka cestovania do zahraničia (napr. ČR, SR, PL) a ceny lístka – určite odporúčam kúpiť si lístok po posledné mesto pred hranicou, cez hranicu a potom od prvého mesta do cieľa. Vyjde to väčšinou lacnejšie, ako kúpiť priamo lístok do zahraničia. Pes totiž platí pri medzinárodnom lístku polovičné cestovné.

Príklad: chcem ísť so psom Praha – Bratislava, tak si pre psa kúpim lístok Praha-Lanžhot, Lanžhot-Kúty a Kúty-Bratislava. Bez zľavy stojí normálny lístok pre človeka cca 570 Kč. Pri zakúpení priamo zahraničného lístka pre psa stojí teda polovicu - 285 Kč. Pri rozdelení na 3 časti by lístok stál 45 Kč + 20 Kč + 2,75 € (74 Kč) = 139 Kč. Takéto „rozdelené" lístky sa dajú kúpiť buď na prepážke, alebo u sprievodcu vo vlaku, ale tam to bude aj s nejakou prirážkou.

 

MHD (AUTOBUS, TROLEJBUS, ELEKTRIČKA/TRAMVAJ, METRO)

Spomenula som to už pri preprave vo vlaku – pes v prípade, že je „na voľno" tzn. nie v prepravke/kenele/klietke, musí mať košík (náhubok) a vodítko. V takom prípade nie je braný ako batožina a môže sa za neho platiť prepravné (môže a nemusí – záleží už od konkrétneho mesta). Avšak čo je dôležité si uvedomiť, že v prípade psa na vodítku, šofér má právo vás nevziať do daného prostriedku MHD. Vo väčšine MHD je navyše max. počet psov 1 na vozeň – čiže ak tam už nejaký pes je, šofér vás dnu nemusí pustiť (neplatí to samozrejme, ak má 1 majiteľ viac psov). To len, aby ste s tým počítali a neostali nemilo prekvapení...

 

LIETADLO

Cestovanie lietadlom je kapitola sama o sebe, pretože nielen, že je pre psa asi najviac stresujúca forma cestovania, ale platí tu množstvo obmedzení a pomaly každá letecká spoločnosť má svoje pravidlá. Také nízkonákladovky napríklad nepovoľujú cestovanie so psom skoro nikdy. Celkom dobrý prehľad podmienok jednotlivých spoločností nájdete tu.

Ak by som to však zhrnula, všeobecne platí, že na palubu lietadla smú len malí psi (zvyčajne do 8kg, sem-tam do 10-14kg), ktorí sa zmestia do prepravky, ktorá sa umiestni pod sedadlo. Väčšie psy sú prepravované ako batožina v podpalubí lietadla. Preto ak máte väčšieho psa a chystáte sa na 7-10 dňovú dovolenku letecky, rozmyslite si, či pre neho nebude oveľa menej stresujúce byť niekde v psom hoteli, ako absolvovať x hodín v hluku a strese niekde sám v podpalubí lietadla, z ktorých sa môže spamätávať ešte dlho po vašej dovolenke. Samozrejme, každý pes je individuálny a je to na vašom zvážení. Vy najlepšie poznáte svojho psa.

 

Dúfam, že vám článok priniesol aspoň trochu užitočných informácií o tých najzákladnejších podmienkach prepravy psa. Prajem šťastnú cestu a užívajte si výlety s vašimi psími kamošmi :-)

Tip: Ak hľadáte pri cestovaní po Slovensku vhodné ubytovanie so psom, určite odporúčam navštíviť skupinu na fb Ubytovanie so psom, kde si môžete nájsť ubytovacie zariadenie aj priamo na mape, alebo navštíviť priamo stránku www.ubytovaniesopsom.sk :-)

 

EK

Copyright © 2018. All Rights Reserved. EUROCANIS - kynologický klub Slovensko